Bemutatkozás

HSZT Bemutatkozás

Utolsó frissítés: 2022 február 16.

A Humántudományi és Szakképzési Tanszék eltérő névvel és intézeti struktúra alatt, de kezdetektől fogva meghatározó szereplője az egyetem agrár- és gazdaságtudományi képzési palettájának. A sokféle elnevezés közös meghatározója az emberközpontú szemlélet. Az ember a maga megismételhetetlenségével, a kapcsolataival, a nyelvével, a kultúrájával, a munka – képzés világában betöltött szerepével. Indokolt tehát, hogy a hagyományoknak megfelelő tartalom a szervezeti egységünk nevében is megjelenjen, hiszen a Tanszék munkatársainak szemlélete szerint legfőbb érték az ember. Büszkék vagyunk mestereinkre, akik a rendszerváltás hajnalán, korukat megelőzve alapították azokat a szakokat, melyek a fundamentumát jelentik a ma is országosan elismert képzéseknek. Gondolhatunk itt Dr. Szilágyi Klára Munkavállalási tanácsadó (ma: Emberi erőforrás tanácsadó MA), vagy Dr. Völgyesy Pál intézetigazgató idejében fénykorát látó mérnöktanár és szakoktató képzésre. Ez az a folyamatosan karbantartott, megújított repertoár, mellyel a tudományos fokozattal és évtizedes kutatói és oktatói múlttal rendelkező munkatársak hozzájárulnak a MATE képzési profiljához, reagálva ezzel a változó társadalmi és gazdasági körülményekre.

Magyarországon és Európában tapasztalható gazdasági változások miatt még soha nem volt ennyire fontos, hogy az állampolgárok képesek legyenek megfelelni a munkaerőpiacon velük szemben támasztott követelményeknek és sikeresen vegyenek részt a munka világában. Ebben a folyamatban jelentős szerepet töltenek be a munka-pályatanácsadók, akik különböző területeken, szinteken és módon támogatják mindezekben a munkavállalókat. A hazai tanácsadó képzés abból a közel három évtizede létező műhelyből nőtte ki magát, amelyet már a szakmai köztudat is Gödöllői Iskolaként nevez meg. 1992-től a munkavállalási tanácsadó képzés, majd 2008-tól az Emberi erőforrás tanácsadó mesterszak fontos eleme ama dinamizmusnak, amellyel a kar képzési szerkezete, kínálata reagál a változó társadalmi, gazdasági körülményekre. A paletta kiemelt helyén kezeljük a Pályaorientáció szakterületen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szakot, amelyet 2000-ben indított először Dr. Völgyesy Pál vezette intézetben Dr. Szilágyi Klára.

Munkatársaink szerepet vállalnak a tanácsadók minőségi képzéséért nappali és levelező tagozaton, Gödöllőn és a fővárosban egyaránt. Kutatási területeink közé tartozik a neveléstudomány különböző szegmensei közül többek között a sajátos nevelési igényű, vagy a hátrányos helyzetű tanulók helyzete, és kiemelten foglalkozunk az egyéni és csoportos képzés-fejlesztéssel és a felnőttképzés témakörével. Interdiszciplináris, komplex szemléletű oktatói és kutatói tevékenységünk során az életutat támogató pályaorientációhoz (LLG) kapcsolódó szolgáltatások fejlesztése jelentik munkánk fő fókuszát. Célunk az, hogy a „Gödöllői Iskola” hagyományaira támaszkodva olyan piacképes ismeretekkel vértezzük fel hallgatóinkat, amellyel eredményesen tudják támogatni a munkavállalókat a társadalmi-gazdasági változásokhoz való sikeres alkalmazkodásban.

Az egyetem jogelődje (MAE) 1950-ben indította el a szaktanárok pedagógiai felkészítését. Napjaink gyakorlatában ez az agrár képzéshez kapcsolódóan egyetemi mérnöktanári (MA-szint) és főiskolai (BSc-szint) szakoktatói képzésünket jelenti. Mind az agrármérnöktanárok, mind a mezőgazdasági szakoktatók jelen, illetve jövőbeli munkaterületeinek vonatkozásában megemlíthető az iskolarendszeren belüli és kívüli képzések opcionális lehetősége is. A tanszék által gondozott szak(ok) tudományterületi meghatározottsága kettős: egyrészről a pedagógia, másrészről a hozzá kapcsolt diszciplína, azaz az agrár képzési terület határozza meg munkánkat. Ebből kifolyólag küldetésünk is kettős. A neveléstudomány aspektusából célkitűzéseinkben a tanári kreativitás hangsúlyos szerepet játszik. A mi olvasatunkban az oktatói, tanári szerep a tradicionális ismeretközlő funkció mellett kiegészül egy segítő, támogató szereppel, amelynek készletelemeivel az oktató/tanár önmaga is részt vesz a munkában, másrészt koordinátorként irányítja is azt. Személyközpontú pedagógiai munkánkban a tanár személyiségi erőinek meghatározó szerepet tulajdonítunk és a kooperatív életszemlélet jegyében fókuszálunk a kölcsönös tiszteletre alapozott kreatív együttműködésre, a leegyszerűsített problémamegoldási folyamatokra, a hatékony kommunikációra, az empátiára, a pozitív odafordulásra, a nyitottságra és a hitelességre. Természetesen fontos számunkra az is, hogy szakjaink az agrárium világához kapcsolnak bennünket. Az agrárgazdaságban dolgozó szakemberek közelmúltbeli innovációs produktivitását (digitalizáció, precíziós gazdálkodás stb.) leginkább a fejlesztések adaptációja mentén írhatjuk le. A korszerű, piaci igényekre reagáló agrár tanárképzés tehát fontos szerepet vállalhat a mezőgazdaság szereplőinek változásra nyitott magatartásának formálásában is.

Dr. Kenderfi Miklós Máté tanszékvezető, egyetemi docens
​​​​​​​MATE Szent István Campus, Gödöllő, Páter Károly u. 1.
​​​​​​​e-mail: Kenderfi.Miklos.Mate@uni-mate.hu